Projekty
ZGROMADZENIA WSPÓLNIKÓW, WALNE ZGROMADZENIA
Jak co roku zespół Trenda Group wsparł Klientów przy zamknięciu roku obrotowego. Pomogliśmy w przygotowaniu, przeprowadzeniu i reprezentowaliśmy naszych Klientów na ponad 10 zwyczajnych zgromadzeniach zamykających rok 2023 (również tych spółek, w których relacje pomiędzy wspólnikami można rzecz, że są napięte).
Wsparcie przy zamknięciu roku obrotowego nie oznacza jednak wyłącznie pomoc przy zgromadzeniach, ale oznacza również doradztwo przy:
- kwestiach związanych z wypłatą dywidend lub pozostawienia ich w spółkach w takich formach, aby nie wygenerować zbędnych kosztów (w tym podatkowych),
- sprawach podatkowych, jak choćby konieczność potrącenia podatku u źródła (WHT),
- sporządzaniu opinii biegłych rewidentów.
Dalej aktywnie działamy w opisanym powyżej zakresie, dla tych Klientów, którzy przykładowo ze względu na sezonowość swojej działalności zmienili rok obrotowy, odróżniając go od roku kalendarzowego.
COMPLIANCE, DUE DILIGENCE – BRANŻA MEDTECH, MED E-COMMERCE, PRODUKTY MEDYCZNE
W roku 2024 Trenda Group realizowała kompleksowy projekt compliance dla międzynarodowej grupy kapitałowej z sektora medycznego. Zadaniem interdyscyplinarnego zespołu prawników było przeprowadzenie wszechstronnego badania due diligence, które obejmowało m.in. sprawy korporacyjne, kluczowe umowy, zatrudnienie i współpracę, własność intelektualną, IT, postępowania sądowe oraz ochronę danych osobowych.
Etap badawczy zakończył się opracowaniem raportu, który zawierał ustrukturyzowany przegląd działalności gospodarczej, uwzględniając zidentyfikowane ryzyka i nieprawidłowości. Następnie zespół Trenda Group przystąpiŁ do implementacji, której celem było skorygowanie wykrytych uchybień. W ramach działań kancelarii zrealizowano m.in.:
- opracowanie regulaminów organów spółki oraz regulaminów postępowań, jak i dostosowanie międzynarodowego kodeksu etycznego,
- poprawę i dostosowanie wzorów umów dotyczących zatrudnienia i współpracy, w tym redakcjęregulaminu pracy zdalnej,
- zabezpieczenie transferu praw autorskich, w tym aneksowanie umów dotyczących kluczowych obszarów własności intelektualnej oraz praw do domen internetowych,
- stworzenie i uzupełnienie dokumentacji RODO,
- opracowanie wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa oraz działań następczych (sygnaliści).
TRANSAKCJE – POROZUMIENIE WSPÓLNIKÓW Z BRANŻY IT/MARKETING, SPRZEDAŻ UDZIAŁÓW
Projekt obejmował ciekawy stan faktyczny. Dwie spółki kapitałowe posiadały tożsamy skład właścicielski. Podmioty prowadziły częściowo pokrywającą się działalność gospodarczą, głównie związaną z oprogramowaniem oraz kampaniami digital.
Wspólnicy postanowili rozejść się i podzielić biznes.
W ramach projektu wsparliśmy Klientów poprzez przygotowanie porozumienia wspólników obejmującego w szczególności następujące zagadnienia:
- licencja znaku towarowego oraz zasady korzystania z nazwy (firmy) przez jedną ze spółek;
- zasady korzystania z domen internetowych i mediów społecznościowych;
- dalsze zatrudnienie pracowników;
- podział klientów, uregulowanie kwestii zakazu konkurencji.
Poza powyższym porozumieniem prawnicy Kancelarii sporządzili umowy sprzedaży udziałów oraz przygotowali odpowiednie zgody korporacyjne. Następnie złożono wniosek do sądu rejestrowego o wpis zmian do KRS.
TRANSAKCJE – SPRZEDAŻ UDZIAŁÓW PRACOWNICZYCH
W ramach projektu wsparliśmy co-founderów polskiej spółki kapitałowej w procesie dystrubucji udziałów na rzecz długoletniego pracownika.
Projekt zakładał:
- przygotowanie warunkowych umów sprzedaży udziałów oraz odpowiednich zgód korporacyjnych,
- doradztwo strategiczne w zakresie wyboru sposobu dystrybucji udziałów oraz zabezpieczenia wspólników przed przedwczesną/niekontrolowaną dalszą sprzedażą udziałów pracowniczych,
- analizę i przygotowanie dokumentacji: sporządzenie nowej umowy spółki zawierającej między innymi mechanizm lock-up oraz prawo pierwokupu.
- sporządzono porozumienia wspólników regulujące kwestie zakazu konkurencji,
- złożenie wniosku do sądu rejestrowego o wpis zmian do KRS. Przy okazji transakcji dokonano zmian w organach spółki oraz zasad reprezentacji.
SPORY – NABYCIE UDZIAŁÓW W SPÓŁCE Z O.O.
Branża: IT
Projekt: sprawa dotycząca nabycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy powiernictwa z elementami umowy inwestycyjnej
Działania: reprezentacja Klienta w procesie zakończonym korzystnym wyrokiem przed Sądem Okręgowym w Warszawie
TRANSAKCJA – ZAKOŃCZENIE SPORU KORPORACYJNEGO
Branża: FMCG
Projekt: wsparcie Klienta w ramach sporu korporacyjnego opartego o niekorzystnie skonstruowaną treść umowy spółki, w ramach której większość kwalifikowaną została tak ukształtowana, że przyjęła charakter niekorzystny dla wspólników, których głosy stanowiły większość na zgromadzeniu wspólników
Działania: opracowanie strategicznego podejścia do postępowania, reprezentowanie Klientów na zgromadzeniach wspólników, opracowanie taktyki i negocjowanie kluczowych dokumentów transakcyjnych
TRANSAKCJA
Branża: fundusze VC, biotechnologiczna
Projekt: zawarcie przez wehikuł inwestora umowy inwestycyjnej ze spółką posiadającą liczny profesjonalny akcjonariat. Umowa ta zakładała wejście kapitałowe inwestora do spółki holdingowej z szeregiem rozwiązań stosowanych w tego typu umowach (jak gwarancje ziszczenia się określonych okoliczności, drag i tag along, zobowiązanie typu lock-up). Wartość transakcji 20 mln PLN.
Działania: przygotowanie dokumentów transakcyjnych i ich negocjowanie.